سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آرشیو کلبه - کلبه ی دوستی


ساعت 1:55 صبح جمعه 86/9/30

- صدای پای یلدا آرام آرام به گوش می رسد . پدربزرگها و مادر بزرگها خانه را برای استقبال از فرزندان می آرایند و فرزندان و نوه ها نیز از آن طرف برای دیدار بزرگان خانواده بی قرارن .(والا ما که هیچکودومش رو نداریم.نه مامان بزرگ نه بابا بزرگ)

 - برگزاری مراسم یلدا ، آیینی خانوادگی است و گردهمایی ها به خویشاوندادن و دوستان نزدیک محدود میشود .ایران کشوری با فرهنگی غنی است که مردمانش بنا به ذوق و  سلیقه و طبیعت منطقه ای که در آن زیست می کنند هر یک برای برگزاری سنت های کهن آداب خاص خود را دارند  آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص ، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

- شب یلدا یا شب چِله آخرین شب آذرماه، نخستین شب زمستون و درازترین شب سال است. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام آن را مبارک می دونن و این شب رو جشن میگیرن.ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر میشن و تابش نور ایزدی افزونی می‌‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای اون جشن بزرگی بر پا می‌کردن.

 اکنون پس از ارائه نظریه کاربری تقویمی چهارتاقی نیاسر در نزدیکی شهر کاشان و امکان دیدار عملی طلوع خورشید انقلاب زمستونی، عده‌ای این شب را در انتظار تماشای خورشید در کنار چارتاقی برگزار می‌کنن.

- در ایران کهن هر یک از سی روز ماه، نامی ویژه دارد، که نام فرشتگان است. نام دوازده ماه سال نیز در میان آنهاست. در هر ماه روزی را که نام روز با نام ماه یکی باشد، جشن می گرفتند .

دی ماه، در ایران کهن، چهار جشن، وجود داشت. نخستین روز دی ماه و روزهای هشتم، پانزدهم و بیست و سوم، سه روزی که نام ماه و نام روز یکی بود. و در این سی روز ماه، سه روز آن «دی» نام دارد و هر سه روز را در گذشته جشن می گرفتند. امروز از این چهار جشن تنها شب نخستین روز دی ماه، یا شب یلدا را جشن می گیرند، یعنی آخرین شب پاییز، نخستین شب زمستان، پایان قوس، آغاز جدی و درازترین شب سال. یلدا از نظر معنی معادل با کلمه نوئل از ریشه ناتالیس رومی به معنی تولد است و نوئل از ریشه یلدا است .واژه یلدا سریانی و به معنی ولادت است . ولادت خورشید ( مهر و میترا )  و رومیان آن را ( ناتالیس انویکتوس ) یعنی روز ( تولد مهر شکست ناپذیر   ) نامند .
خلاصه این شب یلدا هم واسه خودش فلسفه ای داره...

 شب یلدا طلیعه ی پایان تاریکی به کامتان شیرین. 


¤ نویسنده: فاطمه

نوشته های دوستای گلم( )

ساعت 12:11 صبح یکشنبه 86/9/25

دو دوست با پای پیاده از جاده ای در بیابان عبور می کردند. بین راه سر موضوعی اختلاف پیدا کردندو به مشاجره پرداختند یکی از آنها از سر خشم بر چهر دیگری سیلی زد. دوستی که سیلی خورده بود سخت آزرده شد ولی بدون آن که چیز ی بگوید روی شن های بیابان نوشت امروز بهترین دوست من بر چهره ام سیلی زد.
آن دو کنار یکدیگر به راه خود ادامه دادند به یک آبادی رسیدند تصمیم گرفتند قدری انجا بمانند و کنار برکه آب استراحت کنند ناگهان شخصی که سیلی خورده بود لغزید و د ربرکه افتاد نزدیک بود غرق شود که دوستش به کمکش شتافت و او را نجات داد. بعد از آن که از غرق شدن نجات یافت برروی صخره ای سنگی این جمله را حک کرد «امروز بهترین دوستم جان مرا نجات داد » .دوستش با تعجب از او پرسید بعد از آن که من با سیلی تو را آزردم تو آن جمله را روی شن های صحرا نوشتی ولی حالا این جمله را روی صخره حک می کنی !؟
دیگری لبخندی زد و گفت وقتی کسی ما را آزار می دهد باید روی شن های صحرا بنویسیم تا باد های بخشش آن را پاک کنند ولی وفتی کسی محبتی در حق ما می کند باید آن را روی سنگی حک کنیم تا هیچ بادی نتواند آن را از یادها ببرد...


¤ نویسنده: فاطمه

نوشته های دوستای گلم( )

ساعت 12:0 صبح پنج شنبه 86/9/22

سلام هدی جون.می بینی چه پارتی تو وبلاگم به خاطر تو راه انداختم! همیشه به یادتم.از راه دور می بوسمت.تولدت مبارک(22 آذر). 

tavalod
تولد تولد ، تولدت مبارک  
           
 بیا شمعا رو فوت کن 

که صد سال زنده باشی
                        
  خواهرى تولد23 سالگیت مبارک
انشاالله صد ساله شى 
نه صد بیست ساله شى
بیخیال اصلا
انشاالله همیشه زنده باشى

¤ نویسنده: فاطمه

نوشته های دوستای گلم( )

ساعت 11:17 عصر یکشنبه 86/8/20

امسال اولین سالی هست که روز دختر در ایران داریم.پنج شنبه دوم آذر ماه مصادف با اول ذیقعده ولادت حضرت فاطمه معصومه و روز دختر هست .
به این ترتیب، دختران ایران نیز همانند ""مادران"" ، ""پدران"" ، ""معلمان"" ، ""پرستاران"" و ... صاحب روزی مخصوص به خود خواهند بود.
این روز فرخنده رو به تمام دخترهای خوشکل و ناز و  لطیف ولی در عین حال شریف و عزیز  تبریک میگم.انشاا.. همیشه شادو خندون باشید.واقعا من چه سعادتی داشتم که اولین آپ وبلاگم در این مورد بود.(پسرا زیاد حسودی نکنن-واسه اونام بعدا می نویسم)

 دختران بهترین فرزندان شما هستند.(پیامبر اکرم) 


¤ نویسنده: فاطمه

نوشته های دوستای گلم( )

<      1   2   3   4   5      

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
6

:: بازدید دیروز ::
32

:: کل بازدیدها ::
169046

:: درباره من ::

آرشیو کلبه - کلبه ی دوستی

فاطمه
به نام خدا خالق انسان،به نام انسان خالق غم ها،به نام غم ها بوجود آورندگان اشک،به نام اشک تسکین دهنده ی قلب ها،به نام قلب ها ایجادگر عشق،به نام عشق زیباترین خطای انسان! سلام به همه ی دوستای گلم.من فاطمه متولد سال 2/1/70 هستم.امیدوارم شما دوستان با نظرات سازنده ی خودتون در نوشتن این وبلاگ منو یاری کنید.اگه چیزه خاصی مورد نظرتون هست می تونید پیشنهاد بدید و من هم اگه تونستم در مورد مطالب یا عکس و...درخواستی شما مطلب بذارم.اینم بگم که موضوع های این وبلاگ هیچ ربطی به هم ندارن.یه وقت تعجب نکنید.طبیعیه.ممکنه درمورد مسائل سیاسی-اجتماعی-اقتصادی-فلسفی-تاریخی-جغرافیایی-مذهبی-تفریحی-ورزشی و ... باشه.بازم ممنون که به کلبه اومدید.دوستتون دارم.خدانگهدارتون...

:: لینک به وبلاگ ::

آرشیو کلبه - کلبه ی دوستی

:: آرشیو ::

آرشیو کلبه

:: اوقات شرعی ::

:: لینک دوستان من::

عشاق*رضا
آقاشیر
از اون عکسها میخوای بیا اینجا
پیمان دانلود
دست نوشته
عشق من هیچ وقت تنهام نزار
همسفر عشق*زهرا جون
lovlyworld
زیبایی*هستی جون
اقاقی
آسمان آفتابی*شیداسلیمی
لیله القدر
به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
خاطرات دختران دبیرستانی
هنرمندان ایرونی
نیلوفر آبی*نیلو جون
عاشقانه*مونا
دل خسته*آناهیتا
فقطخودم وخودت *مهران جون
تنها...*ناشناس شب
کلبه آرزوها*رسول
فریاد زیر آب*فرزاد
دستهایم خالیست*سوده جون
همسفر من*ستاره جون
به نام او*زهرا جون
عطر گل یاس*نسرین
امین و آقای بودی
کلبه ی جوک
سلطان عشق*مهدی
انتظار*علیرضا
جوجو*مهدیس جون

:: لوگوی دوستان من::







:: خبرنامه وبلاگ ::